Projecten

Botswana: Pabalêlo Trust

Taaibosch steunt de Pabalêlo Trust in Botswana al sinds de oprichting in 2007.

Pabalêlo is een kleine, non-profit organisatie in de Okavango-Delta, die gericht is op duurzame landbouwmethoden (o.m. Permacultuur), milieu-educatie en lokaal leiderschap waarin traditionele ‘San-values’ geïntegreerd zijn. De ondersteuning van Taaibosch bestaat uit bescheiden financiële steun en daarnaast sparring&advies rond projectaanvragen, personeels- en bestuurskwesties en financiële administratie. In 2018 financierde Taaibosch het salaris van een nieuwe stafkracht en beoogd coördinator van Pabalêlo. In 2019 ging het vooral om overbruggingskrediet om liquiditeitsproblemen te verzachten.

Lees hier meer over Pabalêlo.

Tanzania

Taaibosch ondersteunt o.m. de renovatie van een schooltje voor Masaai-kinderen in Naalarami in Noord-Tanzania. Het is een afgelegen gebied en de mogelijkheden voor onderwijs aan kinderen zijn schaars. Door de financiële steun heeft de plaatselijk leiding de school in korte tijd deels gerenoveerd.

Projecten die Taaibosch in het verleden ondersteund heeft zijn onder meer:

Suriname

Taaibosch heeft in 2017/18 een eenmalige subsidie toegekend voor steun aan het kindertehuis  ‘Mama gi Pikien’ in Suriname. Ook ondersteunden we een ander project voor weeskinderen op Suricompark, namelijk het inrichten van een bibliotheekje en een sportveld.

Beide initiatieven zijn gestart door Nanda van der Heide. Zij is een bevlogen pionier, die zich met enorme volharding inzet om aan verwaarloosde kinderen een veilige plek te bieden.

Musicians without Borders

Musicians without Borders (MwB) is een non-profitorganisatie die de kracht van muziek gebruikt voor vredesopbouw in (post-)conflictgebieden. Muziek verbindt en door zelf muziek te maken, te zingen of te dansen kunnen mensen zich beter en sterker gaan voelen. MwB ondersteunt muzikanten in allerlei landen met trainingen en workshops en leidt kinderen en jongeren op om muziek in te zetten om communicatie en empathie in hun gemeenschap te bevorderen.

In 2011 heeft Taaibosch geholpen om reisgeld bij elkaar te brengen voor trainers die een muziekproject in Rwanda wilden opzetten. Lees hier meer over MwB.

Afghanistan

Met hulp van Nederlanders is er enige jaren terug een huis voor vrouwen met kinderen en jongeren opgericht in Kabul door de Stichting Nahid. Die stichting vroeg ondersteuning voor een van de jongeren die verder wilde studeren in India (rechten en politiek), zodat hij bij terugkomst kon bijdragen aan een betere rechtvaardiger samenleving. Hij had zelf via allerlei klusjes het collegegeld al bij elkaar verdiend, maar had niet genoeg voor zijn levensonderhoud in India. gewerkt en zo geld verdiend om in India aan een universiteit verder te leren. Taaibosch bood hem een steuntje in de rug door een financiële bijdrage.

Zuid Afrika

!Khwa ttu is een educatieve organisatie voor San/Bushmen uit Namibië, Botswana en Zuid-Afrika. !Khwa ttu biedt mensen een toeristische opleiding om toeristen te kunnen begeleiden. De ‘school’ is in het zuidwest van Zuid-Afrika. De steun komt van meerdere kanten, vooral van de Kalahari Peoples Fund (VS). Taaibosch gaf in 2012 steun voor een belangrijke training, waar onverwacht onvoldoende fondsen voor waren binnengekomen.